Thursday, July 3, 2014

MENJEJAK KEBIJAKSANAAN

PRAKATA
Menjejak Kebijaksanaan Sepanjang Zaman

Oleh JOHAN JAAFFAR
Buku: Pantun dan Kebijaksanaan Akal Budi Melayu
Penulis: Prof Diraja Ungku Aziz
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tahun: 2011
(Buku ini asalnya  kertas Syarahan Raja Ali Haji ke-17 pada 4 Disember 2009 di DBP)



DI TANGAN Profesor Diraja Ungku Aziz, puisi rakyat paling popular di kalangan orang Melayu, pantun, akan “dibaca” dalam kerangka ilmu yang berbeza. Ungku Aziz menggunakan pemerhatian, pemahaman, pengalaman dan pembabitannya dalam dunia ilmu pelbagai disiplin – dari ekonomi hingga psikologi orang Melayu – untuk memahami khazanah perbendaharaan seni sastera Melayu yang unik ini.

Saya mengalu-alukan usaha yang datangnya dari seorang pendidik, pemikir dan ilmuan Melayu yang luar biasa ini. Bukan selalu seorang ahli ekonomi memberikan perhatian pada satu cabang tradisi lisan Melayu. Tetapi Ungku Aziz bukan sembarangan ilmuan. Beliau adalah di antara pemikir ekonomi yang percaya bahawa keupayaan dan pencaiapan ekonomi sesuatu bangsa ada kaitannya dengan nilai, pandang dunia (world-view) dan psyche bangsa itu. Kajian beliau yang mendalam dan menjadi titik rujukan mengenai kemiskinan mendedahkan beliau pada kekangan budaya, kelemahan cara hidup, amalan pemakanan dan kelemahan pelaksanaan dasar pemerintah bagi menangani isu tersebut.


Ungku Aziz sewajarnya memperoleh sekian banyak pengiktirafan dalam dan luar negara kerana sumbangan beliau. Bagi melengkapkan penghargaan pada jasa-jasa beliau sebagai pemikir ulung negara, paling akhir beliau dinobatkan sebagai penerima pertama Merdeka Awards dalam  bidang pendidikan dan perkhidmatan komuniti.



Ungku Aziz juga banyak meneliti ilmuan Melayu sebelum beliau yang menganjurkan pemikiran baru bagi mengubah masyarakat mereka. Salah sebuah buku yang besar sekali kesannya dalam memahamkan kelemahan masyarakat Melayu serta bebanan kemiskinan yang melanda mereka ialah Jejak-jejak Di Pantai Zaman yang terbit pada tahun 1975. 
Buku ini menghuraikan pemikiran 
Pendeta Za’ba khususnya mengenai orang Melayu. 

Banyak pandangan Za’ba yang diakui kebenarannya oleh Ungku Aziz.
Kajian Ungku Aziz mengenai pantun Melayu tidaklah menghairankan. Ia sesuai dengan minat beliau melihat minda Melayu secara tuntas atau komprehensif. Pantun tidak wujud dalam kekosongan  atau vacuum. Pantun ialah manifestasi terbaik seni sastera orang Melayu. Demikian exotic sifat pantun hingga khabarnya ia mempengaruhi banyak pengkaji oriental pada zaman penjajah dan selepas penjajahan. Malah pengaruh pantun tersebar hingga dikatakan mengesankan sasterawan tersohor Peranchis, Victor Hugo dan mereka yang seangkatan dengannya. 

Pantun sebagai sifatnya pantun, mempunyai ciri-ciri yang unik yang membezakannya dengan tradisi puisi lisan yang lain. Kedudukannya cukup istimewa hingga ia menjadi senama dengan budaya dan pengucapan seni orang Melayu. Di tengah perubahan luar biasa yang melanda masyarakat Melayu hari ini, pantun adalah di antara pengucapan sastera yang masih bertahan – disampaikan dalam pelbagai majlis rasmi dan tidak rasmi. Hang Tuah mungkin akan hilang di dunia tetapi pantun tidak akan hilang selagi orang Melayu mempertahankan nilai ke-Melayuan mereka.

Minat yang besar terhadap pantun memungkinkan banyaknya buku yang mengumpulkan karya lisan ini. Demikian juga sudah sekian banyak usaha untuk “menelaah” pantun Melayu bukan sahaja oleh pengkaji orientalis tetapi juga sarjana dan ilmuan tempatan. Sudah tentulah sebahagiannya menumpukan pada sifat dan keistimewaan pantun dari segi bahasa dan perbendaharaan kata, struktur dan komposisinya serta kehebatan nilai tersurat dan tersirat yang terlihat dari pembayang dan maksudnya. Terdapat juga usaha sungguh-sungguh untuk melihat bagaimana pantun memncarkan pandang-dunia, nilai dan minda Melayu itu sendiri.

Ternyatalah pantun cerminan masyarakat Melayu yang sebenar. Ia bukan sahaja menggambarkan sikap dan pendirian orang Melayu, menampilkan kehidupan dan cara hidup orang Melayu tetapi lebih penting ia ada kaitannya dengan adab dan akal mereka. Minda Melayu ternyata jelas terlihat dari gubahan dan pemilihan perbendaharaan kata yang tepat dalam pantun Melayu.

Lebih penting lagi pada pendapat saya pantun memberikan legitimasi pada Bahasa Melayu itu sendiri dengan membuktikan keupayaan bahasa itu  mengungkapkan konsep yang abstrak tetapi menggunakan kuasa kata dan gubahan yang teratur dan terancang. Ia nampak mudah tetapi rapi dan kompleks. Pantun ialah seni sastera dilihat ringkas tetapi mendalam maknanya. Tidaklah keterlaluan jikalau dikatakan Shakespeare telah memperkaya khazanah keputakaan Bahasa Inggeris melalui drama-dramanya tetapi karyawan tidak bernama yang menghasilkan pantun telah memperkaya Bahasa Melayu menggunakan pantun.  

Lebih unik lagi kerana pantun terhasil dari masyarakat petani yang rata-rata tidak berpelajaran, miskin dan ditekan oleh sistem feudal. Seni pantun berkembang dari desa terpencil dan sawah padi serta pelabuhan sebelum ia mendapat perhatian istana. Tidak seperti tradisi penulisan, seni teater dan ukiran yang mendapat naungan istana, pantun dan tradisi lisan lainnya terhasil dari rakyat jelata.

Dalam masyarakat petani dan nelayan, sistem nilai dan kepatuhan pada norma-norma dalam masyarakat amat diperlukan bagi menjamin keharomonian dan kerukunan. Maka itu sastera lisan seperti cerita binatang, cerita moral, lagenda dan mitos, selain seni pantun, syair, peribahasa dan lain-lain menjadi sebahagian dari teras pembinaan masyarakat dan alat untuk proses sosialisasi.
Kekayaan pantun jelas melalui contoh sebuah pantun popular di kalangan orang Melayu;

Kalau nak gugur gugurlah nangka,
Jangan menimpa ranting pauh;
Kalau nak tidur tidurlah mata,
Jangan dikenang orang yang jauh.

Sekaligus pantun ini membayangkan kesayuan, kerinduan dan makna kasih yang dilukiskan secara indah dan berseni. Tetapi maknanya melampaui perasaan manusia yang melayan melankoli diri sebaliknya menunjukkan bagaimana kata-kata indah yang digunakan bagi memberikan kesan maksimum yang diharapkan.

Dalam koleksi ini Ungku Aziz memetik pantun yang berkaitan dengan pedagang:

Perahu payang layarnya merah,
Belayar menuju arah utara;
Keris dipegang bersintukkan darah,
Adat pahlawan membela negara

Seperti yang telah disebutkan bahawa pantun Melayu ada kaitannya dengan minda Melayu. Dan tentulah di tangan penelaah pantun-pantun terpilih dalam koleksi ini – orang yang mempopularkan perkataan “minda” itu sendiri, Ungku Aziz – kita dapat melihat dimensi kebijaksaan akal budi Melayu di dalam pantun.

Malah judul koleksi ini ialah Pantun dan Kebijaksanaan Akal Budi Melayu yang dengan sendiri menunjukkan ke arah mana kecenderungan Ungku Aziz “membaca” pantun-pantun yang terkumpul ini. Ramai orang Melayu sendiri yang  menganggap pantun tidak lebih luahan perasaan dan nukilan masyarakat tradisional Melayu. Ada yang menganggap ia susunan kata-kata yang kelihatan indah dan tidak lebih dari itu. Ungku Aziz membuktikan sebaliknya. Malah bagi Ungku Aziz, pantun membuktikan “daya akal, kreativiti” orang Melayu, malah ia merupakan “daya cipta yang canggih.” Ungku Aziz menggunakan perkataan “genius” untuk membawa makna “daya cipta” itu.

Tradisi pantun yang menurut Ungku Aziz berusia lebih 700 tahun di kalangan masyarakat Melayu Nusantara merupakan penghasilan minda yang istimewa. Kreativiti yang memungkinkan terhasilnya pantun datang dari pemerhatian dan pengalaman yang luar biasa. Maka itu apa yang terhasil ialah karya sastera yang bukan sahaja mempunyai konvensi yang khusus, yang dicorakkan oleh pola rima yang khusus tetapi seperti juga yang disenaraikan oleh Ungku Aziz, seni pantun mempunyai keupayaan daya ubah atau flexibility, variasi dan ciptaan kata dwimakna selain sifat-sifat unik yang lain.

Melalui pantun, kebijaksanaan Melayu terserlah dengan cara sindiran yang halus dan unsur humour yang berkesan. Malah pantun juga secara bijak memancarkan aspek erotika yang menarik.

Ungku Aziz mengakui beliau mulai secara serius mengumpulkan pantun sejak 20 tahun yang lalu. Sehingga kini 16,000 pantun telah dikumpulkannya dari tujuh bahan utama. Apa yang terkumpul dalam kajian ini ialah 78 buah pantun yang dipilih secara teliti yang memenuhi beberapa ukuran beliau bagi membuktikan keunikan pantun tersebut. Tumpuan beliau ialah menggambarkan dunia pegadang, gambaran musim dan angin serta pantun kanak-kanak.

Ungku Aziz mengakui bahawa pendekatan kajian beliau ini bolehlah dikatakan di luar kotak. Beliau cuba memberikan perhatian pada aspek pembahagian pantun yakni deconstruction. Beliau cuba mengenal “skruktur atau jiwa pantun” dengan memberikan contoh pada konsep teknikal dan jati diri di dalam pantun.

Saya mengagumi pantun Melayu seperti juga Ungku Aziz. Saya mengaku saya dari jurusan pengajian sastera walaupun pantun bukan bidang pengkhususan saya dan saya tidak menjurus dalam sastera tradisional. Saya lebih suka menganggap diri saya sebagai pencinta pantun dan penggunanya. Di dalam drama-drama pentas yang saya hasilkan, banyak unsur pantun yang saya gunakan. Malah dalam drama pentas saya yang terbaru, Asiah Samiah, saya menggunakan sebuah pantun yang popular di kalangan penghuni pulau-pulau di Singapura bagi mendodoikan anak untuk tidur yang menjadi temanya.
Pantun yang didendangkan ini sekaligus memberikan gambaran alam misteri dan suspens, juga kengerian dan keraguan:

Ligal-ligal manja
Pelanduk bantal ia-ia
Kaul anak syurga
Pulas balas bantal puaka

Saya tidak tahu sama ada kajian pernah dibuat ke atas tradisi pantun yang tersisih dari arus perdana diaspora Melayu Nusantara ini. Saya percaya oleh kerana pantun sebegini unik bagi penduduk di pulau-pulau sekitar Singapura, maka ia agak berbeza dari ciri pantun yang kenal di Semenanjung Tanah Melayu atau di Sumatra.
Sambungan pada pantun pulau ini memberikan gambaran eerie atau menakutkan yang tidak selalunya kelihatan pada pantun yang dianggap “arus perdana”:

Sayang anak sayang
Nangis masa senja
Sayang bonda sayang
Peluk bantai sia-sia.

 Drama saya itu menurut seorang pengkaji memancarkan ruang antara kegeliaan dan kesedaran (madness and lucidity) watak-wataknya yang diasak oleh kerakusan dan keganasan, maka pantun-pantun yang saya pilih sesuai menjadi leitmotiv dan doppelganger pada subteks drama tersebut (Lihat Dr Solehah Ishak, dalam antologi drama Bisikan Malaya).  

Saya percaya pada semangat pantun dalam masyarakat Melayu yang sehingga hari ini tidak dapat melepaskan kekangan mereka dari akar seni sastera yang unik itu. Anak Melayu yang sekalipun terungkai langsung dari budaya bangsanya (ada kalanya disengajakan, ada kalanya dek kesombongan dan lupa daratan) masih menggunakan pantun popular dalam majlis perkahwinan mereka.

Saya juga percaya pada pantun mencorakkan psyche orang Melayu sama ada mereka sedari atau tidak. Seperti juga kajian Ungku Aziz terhadap haiku membuktikan akal budi dan minda bangsa Jepun, kajian beliau terhadap pantun Melayu kali ini saya percaya akan membuktikan hal yang sama pada orang Melayu.

Benarlah kata penyusun Khazanah Pantun Melayu Riau, Tenas Effendi bahawa orang tua-tua Melayu mengatakan “rendang kayu kerana daunnya, terpandang Melayu kerana pantunnya.” Beliau mengungkap sebuah pantun adat yang popular:

Kalau berladang kurang tekun,
Lesaplah padi ditelan belukar;
Kalau hilang tukang pantun,
Senyap sunyi bandar yang besar.

Ungku Aziz memilih pantun ini pula bagi menggambarkan kelangsungan pantun Melayu:

Kapal layar dipukul arus,
Terus belayar ikut pedoman;
Pantun Melayu hidup terus,
Tiada kalah dilambung zaman.

Nah, itulah semangat pantun yang sebenar, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas.

Saya mengalungkan penghargaan setinggi-tingginya pada Ungku Aziz kerana melahirkan kajian kecil tetapi amat besar maknanya ini. Saya berharap  beliau akan meneruskan usaha ini, mengkaji lebih banyak lagi khazanah pantun Melayu dalam koleksi beliau untuk membuka cekrawala minda bangsa Melayu dan kaum-kaum lain terhadap hasil kreatif luar biasa ini.

Kita memerlukan beliau untuk menyemarakkan kajian mengenai khazanah kesusasteraan Melayu yang kaya. Orang Melayu dengan mudah akan melupakan kekayaan ilmu dan tradisi fikir di kalangan mereka. Mereka juga selalu berasa inferior apabila mengukur diri mereka dengan orang lain. Lebih malang mereka akan menyalahkan pantun Melayu, peribahasa dan perbilangan adat yang mereka anggap bernada negatif malah defeatis sebagai punca kelemahan orang Melayu.

Tak kenal maka tak cinta, demikianlah sebenarnya keadaan orang Melayu yang tidak menemui kehebatan tradisi pantun di kalangan bangsa mereka.
Moga-moga buku ini membetik minat orang ramai untuk menghayati pantun Melayu.

Tamat


No comments:

Post a Comment